Osobní asistence

Osobní asistence Jedličkova ústavu, příspěvková organizace je terénní čtyřiadvacetihodinová služba určená dospělým uživatelům. Jejím cílem je umožnit dospělým uživatelům s tělesným a kombinovaným postižením samostatný a plnohodnotný život srovnatelný s životem svých vrstevníků ve vlastních nebo nájemních bytech na území obce s rozšířenou působností Liberec.
Vymezení cílové skupiny
Dospělí uživatelé s tělesným a kombinovaným postižením
- kteří opustí sociální službu DOZP (Domov pro osoby se zdravotním postižením) Jedličkova ústavu
- kteří opustí Týdenní stacionář Jedličkova ústavu
- kteří mají trvalé bydliště na území obce s rozšířenou působností Liberec a doposud nevyužívali služby Jedličkova ústavu
Věková struktura: dospělí uživatele od 15 do 65 let
Časová a územní působnost poskytované služby
- služba je poskytována nepřetržitě tj. čtyřiadvacet hodin denně
- služba je poskytována na území obce s rozšířenou působností Liberec
Cíle a činnosti osobní asistence
- Poskytovat uživatelům služby pomoc a podporu při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu:
- pomoc s oblékáním a svlékáním
- pomoc a podpora při podávání jídla
- pomoc při přesunu na vozík, lůžko
- Poskytovat uživatelům služby pomoc při osobní hygieně
- asistence při koupání, použití toalety
- Poskytovat uživatelům služby pomoc při zajištění stravy
- pomoc při přípravě jídla a pití
- Poskytovat uživatelům služby pomoc při zajištění chodu domácnosti
- pomoc s běžným úklidem v domácnosti (praní, žehlení, umývání nádobí aj.)
- nákup a běžné pochůzky
- Poskytovat uživatelům služby pomoc při výchovných, vzdělávacích a aktivizačních činnostech
- pomoc s nácvikem a upevňováním motorických, duševních a sociálních schopností
- podpora sociálního začleňování uživatele
- Poskytovat uživatelům služby pomoc při kontaktu se společenským prostředím
- doprovod na společenské akce, zájmové kroužky aj.
- doprovod k lékaři, na rehabilitace, cvičení aj.
- pomoc při zajišťování nákupů a běžných pochůzek
- Poskytovat uživatelům služby podporu při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- pomoc při kontaktu s úřady a různými institucemi
- pomoc s vytvořením dopisu, úředního listu – vysvětlení pomoc s formulacemi
- pomoc při vyřizování běžných záležitostí
Zásady poskytované služby
- individuální přístup – každý uživatel je jedinečná osobnost a je důležité respektovat jeho individuální potřeba a požadavky
- respektování lidské důstojnosti – profesionální a lidský přístup ke každému uživateli
- rovný přístup – mezi uživatelem služby a pracovníkem je uplatňováno rovné postavení
- podpora rozvoje – pracovníci podporují rozvoj schopností a samostatnosti uživatele
Jednání se zájemcem o službu
Zájemci o osobní asistenci mohou být o službě informování:
- na webových stránkách a Facebooku Jedličkova ústavu
- pomocí propagačních materiálů (letáky)
- v periodikách
- osobně pracovníky Jedličkova ústavu
Jednání a uzavření smlouvy o poskytování služby
- zájemce o službu je vždy seznámen se všemi podmínkami poskytování služby
- pracovník služby ve spolupráci se sociálním pracovníkem absolvuje se zájemcem pohovor, kde společně srozumitelnou formou s ohledem na jeho stav a schopnosti zformulují jakým konkrétním způsobem, v jakém rozsahu a s jakým cílem či cíli bude služba poskytována
- zájemce může být při jednání zastoupen třetí osobou na základě ověřené plné moci
- o přijetí zájemce rozhoduje přijímací komise
- případná smlouva je uzavřena písemně ve dvou originálech, přičemž velký důraz je kladen na srozumitelnost a jednoznačnost formulací
Důvody odmítnutí zájemce o službu ze strany poskytovatele
- zájemce nespadá do cílové skupiny poskytované služby
- zájemce vyžaduje takou péči, kterou není poskytovatel schopen zajistit
- kapacita služby je naplněna
Důvody odmítnutí služby ze strany uživatele
- zájemce má právo osobní asistenci kdykoli v průběhu poskytování služby odmítnout nebo zcela ukončit a to i bez udání důvodu
Úhrada za poskytnutí sociální služby
- služba je poskytována za úplatu, kompletní ceník služby bude přílohou smlouvy mezi poskytovatelem a uživatelem služby
Stížnosti na poskytovanou službu
- uživatel (zástupce uživatele) má právo stěžovat si a připomínkovat poskytovanou službu
- stížnost může být podána ústně, písemně (i anonymně), elektronicky …
- vyřizování stížnosti se řídí vnitřním předpisem SQSS7 (Standard kvality sociální služby) a o výsledku šetření stížnosti je uživatel informován
Ukončení poskytování služby nastane
- uplynutím doby, na kterou byla sjednána smlouva o poskytování služby
- písemnou dohodou mezi poskytovatelem a uživatelem ke sjednanému datu
- písemnou výpovědí ze strany uživatele (kdykoli i bez udání důvodu)
- písemnou výpovědí ze strany poskytovatele:
- v případě hrubého či opakovaného porušení vnitřního řádu služby
- v případě změny poměrů uživatele, které se již neshodují s cíli a možnostmi poskytované služby